Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, związek komunikacyjny aglomeracji Renu-Ruhry, podpisał umowę ze Stadlerem na dostawę 36 sztuk trójczłonowych jednostek elektrycznych Flirt XL. Wraz z Mireo produkcji Siemensa są to najdłuższe zespoły trakcyjne z wózkami Jacobsa. Eksploatacja nowych pociągów rozpocznie się w grudniu 2029 roku.
Na europejskim rynku taborowym dostępne są dziś dwie nietypowe konstrukcje zespołów trakcyjnych, Flirt XL produkcji Stadlera oraz Mireo produkcji Siemensa, które charakteryzują wyjątkowo długie człony środkowe w porównaniu z innymi zespołami trakcyjnymi z wózkami Jacobsa. W efekcie trójczłonowy EZT, pomimo zastosowania wózków Jacobsa, może liczyć w przypadku tych platform ok. 70 metrów długości – to niewiele mniej, niż trójczłonowa jednostka elektryczna z klasycznym układem wózków (ok. 79 metrów w przypadku RegioPanter), czy czteroczłonowy zespół trakcyjny z wózkami Jacobsa (ok. 76 metrów w Impulsach drugiej generacji). Obydwie wyżej wymienione konstrukcje zdobyły szczególną popularność na rynku niemieckim.
Kolejnego nabywcę Flirta XL znalazł w ostatnim czasie Stadler. To Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, czyli związek komunikacyjny aglomeracji Renu-Ruhry, znajdującej się w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia, powierzył wykonywanie przewozów aglomeracyjnych na tamtejszej sieci S-Bahn, na liniach S5 i S8 oraz linii przyspieszonej RE41. Łącznie szwajcarski producent dostarczy przewoźnikowi 36 pojazdy w wariancie trójczłonowym. Do dyspozycji pasażerów w każdym z nich znajdzie się 180 miejsc siedzących. Drzwi wejściowych będzie stosunkowo niewiele, jak na standardy sieci S-Bahn, tj. 2 pary na człon. Pojazdy będą również wyposażone w toalety, dlatego można tu mówić właściwie o standardzie regionalnym. Ich operatorem będzie wyłoniony w przetargu przewoźnik VIAS Rail.
– Czujemy dumę z tego powodu, że nasze Flirty XL przyczyniają się do modernizacji i zwiększenia atrakcyjności lokalnego transportu w obszarze działania VRR. Pojazdy te łączą innowacyjne technologie z przemyślaną konstrukcją, spełniając najwyższe standardy w zakresie komfortu jazdy i efektywności energetycznej – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Jure Mikolčić, odpowiedzialny w Stadlerze za rynek niemiecki. Nowoczesne pociągi mają wejść do eksploatacji wraz z grudniową zmianą rozkładu w 2029 roku na liniach S5 i S8, a rok później także na linii RE41.
Sieć S-Bahn Rhein-Ruhr liczy łącznie 475 kilometrów długości. Warto dodać, że Flirty XL są już na niej obecne. Część tworzących cały system linii komunikacyjnych obsługiwanych jest zespołami trakcyjnymi typowymi dla kolei miejskich, takimi jak choćby jednostki elektryczne serii 420, czy nowsze pojazdy serii 422 i 430. W przeszłości na S-Bahn Rhein-Ruhr wykorzystywany był tabor należący do niemieckich kolei federalnych, czyli Deutsche Bahn, jednak pod koniec poprzedniej dekady VRR postanowił wykupić część pojazdów od DB i samodzielnie kupować nowy tabor, przekazując go w użytkowanie operatorom. Od dłuższego czasu na niemieckim rynku obserwuje się zresztą zwrot w kierunku takiego rozwiązania.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.